Začátky v novém zaměstnání

Začátky v novém zaměstnání

Jak zajistit, aby váš začátek v novém zaměstnání byl pro všechny nezapomenutelný (samozřejmě ze správných důvodů)? Je to jako schůzka naslepo. Nejdůležitější je první dojem, ten přetrvá! První den a první týdny v nové funkci mohou mít silný vliv na to, jakým způsobem vás budou ostatní u nového zaměstnavatele vnímat.
 

Nováček na oddělení?

Mnoho z nás se, často bez našeho zavinění, nachází v zaměstnáních, která nám zcela nepadnou, nebo musíme pracovat s novými kolegy, s nimiž jsme nenašli společnou notu. Zkuste se zeptat svého konzultanta z personální agentury nebo vedoucího oddělení personalistiky na hororové příběhy prvních dnů v zaměstnání a budete mít postaráno o hodně dlouhý večer.

Životně důležitý je první dojem. Důležité je ukázat entusiasmus, ochotu učit se a také systematičnost. Někteří lidé si myslí, že jelikož právě začali, nemusí se tak moc snažit. Ve skutečnosti je opak pravdou. Jestliže jste vhozen do vody, abyste plaval, a vy nečekáte, že vás někdo bude vodit za ručičku, lidé to vezmou na osobnější úrovni, i vztahy budou příjemnější.
 

Co by začátečníci měli a neměli dělat

Přijít během prvních několika dní na správný způsob může být problém, protože firemní kultura se u různých společností může značně lišit. 
Co byste měli mít v začátcích na paměti:

Musíte:

  • Chodit do práce včas.
  • Projevovat nadšení.
  • Demonstrovat znalosti ohledně vašeho nového zaměstnavatele.
  • Klást mnoho otázek.
  • Vypadat bystře a výkonně.
  • Ukázat, že si umíte zorganizovat práci. 
     

Nesmíte:

  • Být příliš tiší nebo rezervovaní (nebo naopak příliš hluční a sebestřední).
  • Sedět a nic nedělat poté, co jste dokončili nějaký úkol. Převezměte iniciativu.
  • Ptát se, kdy můžete v daný večer odejít.
  • Vyřizovat si soukromé telefonní hovory, aniž byste se dovolili nebo aniž byste věděli, co se toleruje.
  • Zapojovat se do kancelářské politiky (je příliš brzy na to, abyste byli schopni udělat si úsudek o tom, kdo jsou potenciální spojenci či nepřátelé).
  • Hned v první den si rezervovat dovolenou. 
     

Nejste sami

Existuje jedna věc, na kterou mnoho nováčků ve své snaze zaujmout zapomíná. Je to role, kterou plní jejich nadřízený.

Manažeři jsou také pod tlakem, aby udělali dobrý dojem na nové zaměstnance. Mějte na paměti, že personální manažeři dostávají zpětnou vazbu o zaměstnancích na všech úrovních! Manažer může mít v této situaci roli mentora (neboli rádce), který vám vysvětlí očekávání firmy, sdělí vám interní informace, bude vás povzbuzovat, podporovat či přesvědčovat.

Mnozí nováčkové mají zpočátku klapky na očích a nejsou schopni vnímat cokoli jiného, než svou vlastní práci a materiály. Nedochází jim, že komunikace je dvoucestný proces. Je mnoho věcí, které můžete získat, když pochopíte, že váš nový nadřízený se snaží zapůsobit stejně hodně jako vy.

Jednou z hlavních rolí dobrého vedoucího je vytvořit vstřícné a podpůrné prostředí, které nováčkům umožní udělat po jejich příchodu dobrý dojem. V každé kancelářské pozici je vždy těžké udělat si dobré jméno a naopak lze dobré jméno velmi lehce ztratit. To znamená, že je nesmírně důležité, aby vám nadřízený pomohl. Realita je ovšem bohužel odlišná a nováčci jsou slepí vůči faktu, že nadřízený je zde proto, aby jim pomohl a poradil.
 

Udělejte dojem

  • Podněcujte sociální aktivity mimo pracoviště.
  • Efektivně spravujte svůj čas.
  • Kvalitně prezentujte sami sebe.
  • Pokládejte otázky.
  • Přispívejte nápady a ideami.
  • Přemýšlejte, než začnete hovořit. 
     

Co když se nedaří?

Když budete postupovat v souladu s těmito radami, může to nepochybně zvýšit vaše šance na úspěch v prvních týdnech v novém zaměstnání. Avšak co se stane, když jsou všechny vaše nabídky přátelství a úsilí na pracovišti marné? Jak snadno lze překonat první špatný dojem? Lze očekávat od členů týmu, že vám dají druhou šanci?

Je nepochybné, že mnoho lidí dělá úsudek příliš rychle. Právě proto je tolik kladen důraz na potřebu udělat výborný první dojem. Avšak když do nového zaměstnání vstoupíte levou nohou nebo když jste se dali špatnou cestou, neznamená to, že je všemu konec. První špatný dojem lze zvrátit a lidé vám obvykle poskytnou výhodu pochybností (přirozeně, pokud jim jejich původní dojem nepotvrdíte).